کیست مویی

آیا عمل جراحی کیست مویی من اورژانسی است؟

آیا عمل جراحی کیست مویی من اورژانسی است

عمل جراحی کیست مویی اورژانسی در بعضی موارد تنها راه درمان این بیماری است. جراحی به روش های مختلف انجام می گیرد که بسته به شدت و نوع کیست توسط پزشک تعیین می گردد. نکته مهم در عمل جراحی کیست مویی این است که بدانیم آیا جراحی کیست به طور کلی اورژانسی است یا خیر؟ جواب این سوال به شدت آبسه و عفونت کیست بستگی دارد. اگر کیست مویی عود کرده باشد و همراه با عفونت شدید باشد، باید سریعا توسط پزشک تخلیه گردد. اما اگر کیست مویی در مراحل اولیه تشخیص است و عفونت و آبسه شدیدی ندارد، جراحی اورژانسی نبوده و بیمار می تواند در اسرع وقت جهت تخلیه کیست اقدام کند.

البته توجه به این نکته نیز ضروری است درمان بیماری نباید به تعویق انداخته شود. چرا که اگر کیست مویی به موقع درمان نگردد ممکن است موجب ایجاد آبسه و فیستول گردد. به طور کل عمل جراحی کیست مویی اورژانسی نیست و مثل آپاندیس و یا آبسه های خطرناک نمی باشد.  روش های جراحی کیست مویی در ادامه آورده شده است.

روش های عمل جراحی کیست مویی اورژانسی و عادی

تعدادی روش وجود دارد که متخصص جراحی عمومی و لیزر می تواند برای تخلیه یا برداشتن کیست و درمان ناحیه آسیب دیده در مواقع اورژانسی استفاده کند. گزینه ها عبارتند از:

جراحی کیست مویی باز

جراحی کیست مویی باز

برش و تخلیه کیست مویی و آبسه

این روش در واقع عمل جراحی کیست مویی اورژانسی  محسوب نمی گردد. این عمل یک روش ساده است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود (فقط ناحیه آسیب دیده بی حس می شود) و یک تکنیک ایده آل برای کیست هایی است که در مراحل اولیه قرار دارند. پزشک برشی روی کیست ایجاد کرده و آن را تخلیه می کند. همچنین فولیکول های مو را در ناحیه کیست از بین می برد. سپس زخم را باز میگذارد و فضای آن را با گاز پر می کند. بیمار همان روز مرخص گردیده و دستورالعمل هایی در مورد تمیز کردن زخم و تعویض پانسمان به بیمار داده می شود. این روش برای مواقع اورژانسی نیست و هنگامی کاربرد دارد که کیست همراه با آبسه شدید نباشد.

جراحی بسته کیست مویی

این روش می تواند جز عمل جراحی کیست مویی غیر اورژانسی  محسوب گردد که به صورت سرپایی و معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود. پزشک یک برش ایجاد کرده و کیست را تخلیه می کند و هر گونه چرک و موهای موجود در داخل آن را نیز از بین می برد. سپس محل زخم را بخیه زده و یک دهانه کوچک برای خروج درن باقی میگذارند تا مایعات زخم و خونابه بتوانند تخلیه شوند. در این روش بیمار حدود 6 هفته طول می کشد تا کاملا بهبود یابد.

سیستکتومی پیلونیدال

سیستکتومی پیلونیدال یک عمل جراحی کیست مویی غیر اورژانسی برای برداشتن کامل کیست است. این روش معمولا در مواقع اورژانسی کاربرد داشته و موجب تخلیه کامل کیست و عفونت های همراه آن می گردد. این روش در یک محیط سرپایی انجام می شود و حدود 45 دقیقه طول می کشد. برش ایجاد شده در این روش برای برداشتن پوست، منافذ، فولیکول های مو و بافت زیرین ایجاد می شود.

گاهی اوقات از یک لوله یا درن برای تخلیه مایع بعد از جراحی استفاده می شود. در حالی که این روش پیچیده تر از روش های قبلی است، اما احتمال موفقیت آن نیز بیشتر است. پزشک دستورالعمل هایی را در مورد نحوه تمیز نگه داشتن زخم ارائه می دهد. برای جلوگیری از عفونت یا عود بیماری، باید این دستورالعمل ها به دقت دنبال شود.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *