اطلاعات عمومی پزشکی

ده نکته طلایی برای درمان یبوست

ده نکته طلایی برای درمان یبوست

ده نکته طلایی برای درمان یبوست به شما کمک خواهد کرد علاوه بر درمان یبوست مانع از بروز بیماری های جدی تر به خصوص بیماری های مقعدی شوید. در واقع شما با راهکارهای ساده از قبیل بهبود سبک زندگی و اصلاح تغذیه می توانید یبوست خود را درمان کنید. با مصرف غذاهای فیبردار، مایعات و ورزش می توانید از یبوست پیشگیری کنید. در ادامه به ده نکته طلایی برای درمان یبوست می پردازیم.

ده نکته درمان یبوست

اگر این ده نکته درمان یبوست را رعایت کنید مشکل یبوست شما حل خواهد شد. مگر در مواقعی که یبوست منجر به بروز عوارضی مثل هموروئید و شقاق شده باشد و نیاز به یک درمان جانبی دیگر برای بیماری های ناحیه مقعد و نشیمنگاه داشته باشید. همچنین اگر بیمار مبتلا به روده تحریک پذیر و دیگر بیماری های گوارشی باشد لازم است از رژیم غذایی خاصی پیروی کند و تحت نظر متخصص داروی مناسب مصرف نماید.

  1. مصرف آب نوشیدنی خود را افزایش داده و به 8 لیوان در روز برسانید.
  2. در کنار غذا سالاد مصرف کنید.
  3. از مصرف غذاهای فست فود بپرهیزید.
  4. از مصرف پفک و چیپس اجتناب کنید.
  5. روزانه میوه مصرف کنید.
  6. پیاده روی در روز را فراموش نکنید.
  7. تحرک خود را در طول روز افزایش دهید.
  8. روزانه 3 قاشق روغن زیتون مصرف کنید.
  9. ده عدد انجیر خشک و ده عدد آلو را دو ساعت در آب خیسانده و میل کنید.
  10. پس از بیدار شدن یک لیوان آب ولرم بنوشید.

در صورت رعایت نکات بالا و عدم درمان یبوست باید به پزشک معالج مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که اگر یبوست بیشتر از سه روز ادامه پیدا کند به بیماری بواسیر مبتلا خواهید شد. توصیه می کنیم برای پیشگیری از ابتلا به بواسیر از توالت فرنگی استفاده کنید. زیاد نشستن سر توالت و زور زدن به هنگام دفع در ایجاد بواسیر موثر هستند. بنابراین کنترل یبوست از اصول اولیه درمان بواسیر محسوب می شود.

یبوست چیست؟

به اجابت مزاج با زور و فشار، یا تعداد دفعات کم اجابت و یا اجابت مزاج ناکامل یبوست گفته می شود. معمولا افراد سه بار در هفته اجابت مزاج دارند. اما تعداد دفعات کم اجابت مزاج دلیلی بر بیماری یبوست نیست، زیرا در برخی از بیماران تعداد دفعات اجابت مزاج طبیعی است. اما اگر اجابت مزاج با زور باشد و مدفوع حالت خشک و سفت داشته باشد فرد به یبوست مبتلا شده است. همچنین احساس پری در قسمت تحتانی شکم و کامل نبودن اجابت مزاج دلیل دیگری بر بیماری یبوست به حساب می آید.

دلایل بروز یبوست

دلایل متعددی سبب بیماری یبوست می شوند. در برخی مواقع افراد به دلیل رژیم های کاهش وزن دچار یبوست می شوند. از دیگر دلایل می توان به تنبلی روده ها، مصرف نان سفید، مصرف غلات بدون سبوس، فشار روحی و روانی، بی تحرکی، تنبلی روده ها، کمبود ویتامین های گروه ب، کمبود کلسیم، مصرف زیاد حبوبات، مصرف کم میوه و سبزیجات، مصرف زیاد داروهای ملین و مصرف کم آب اشاره کرد. چاقی و شکم بزرگ باعث می شوند که چربی های شکم بر روی روده فشار بیاورند. این امر مانع از حرکت منظم روده ها شده و بیماری یبوست را به وجود می آورد. با رعایت ده نکته طلایی برای درمان یبوست می توان مانع از ابتلا به این بیماری شد.

عوارض یبوست

از عوارض یبوست می توان به بد خلقی، سردرد، دل درد، بواسیر، شقاق، حالت تهوع و بی حوصلگی اشاره کرد. با تغییر سبک زندگی و رعایت ده نکته طلایی برای درمان یبوست می توان به راحتی یبوست را درمان کرد. البته با راهکارهای ساده می توان عوارض این بیماری را کاهش داد. مصرف مرتب میوه و سبزیجات و مصرف حبوبات و غلات با پوست بهترین راهکار به حساب می آیند. بهتر است بی دلیل عصبانی نشده و کمتر در معرض فشارهای روحی قرار بگیرید. ورزش های مربوط به شکم را انجام دهید. این ورزش ها علاوه بر کوچک کردن شکم باعث می شوند که روده حرکات منظم خود را حفظ کند.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *