شقاق مقعد

عوامل افزایش دهنده خطر شقاق

عوامل افزایش دهنده خطر شقاق

با شناسایی عوامل افزایش دهنده ی خطر شقاق می توانید از این بیماری شایع جلوگیری کنید. دانستن این ریسک فاکتورها و اطلاع از روش مقابله با آنها برای تمام افراد مفید است. زیرا بیماری شقاق مقعدی بسیار شایع است و انسان های مدرن امروزی به دلیل سبک زندگی جدید بسیار مستعد گرفتاری به این بیماری می باشند. افرادی که قبلا به شقاق مبتلا شده اند یا سابقه بیماری های نشیمنگاه در خانواده آنها وجود دارد باید بیشتر از دیگران به این موضوع توجه کنند و توصیه های پیش رو را جدی بگیرند. به اختصار مهمترین علت های شقاق مقعدی را بیان می کنیم.

  • اولین و مهترین عامل بروز شقاق یبوست و اسهال مزمن
  • بیماری کرون
  • بارداری و زایمان
  • معاینه داخلی مقعد
  • فشار جسم خارجی به ناحیه مقعد
  • نخوردن مایعات کافی و دهیدارته ماند بدن
  • نداشتن برنامه ورزشی منظم و پیاده روی
  • بیماری های قابل انتقال از راه تماس جنسی و بیماری های عفونی
  • دیابت کنترل نشده
  • غذا های فرآوری شده
  • فست فود و مواد غذایی کم فیبر

جلوگیری و کنترل عوامل شقاق مقعدی با 6 روش ساده

برای جلوگیری و کنترل عوامل شقاق مقعدی لازم است علاوه بر اصلاح رژیم غذایی سبک زندگی نیز اصلاح شود. این دو مورد بخش گسترده ای از تغییرات در زندگی شما را در بر می گیرد. بنابراین نیاز به یک برنامه ریزی دقیق و منظم دارید. ممکن است تغییرات رژیم غذایی  و سبک زندگی ابتدا به ساکن بسیار مشکل باشد اما در اینجا 6 روش ساده برای شروع این تغییر بزرگ به شما پیشنهاد می شود:

  1. اولین تغییر گذاشتن یک بطری آب نوشیدنی بر روی میز کار یا آشپزخانه است. اگر راننده هستید و در طول روز بیرون از منزل به سر می برید حتما بطری آب را همراه داشته باشید و تا عصر آب را جرعه جرعه بنوشید.
  2. یک برنامه منظم ورزشی تنظیم کنید . مثلا اگر کارمند هستید می توانید قبل یا بعد از کار نیم ساعت تا منزل پیاده روی کنید. اگر امکان ثبت نام در یک کلاس ورزشی مناسب با سن و سال خود را دارید حتما این کار را انجام دهید.
  3. شروع کنید به جایگزین کردن میوه و سبزیجات به جای تنقلات و اسنک های روغنی
  4. شروع کنید به جایگزین کردن غذاهای آبپز و کم ادویه به جای غذاهای سرخ شده و فرآوری شده
  5. هرگونه فشار را از ناحیه مقعد بردارید مثلا برای نشستن از بالش نرم استفاده کنید. اگر مدت طولانی می نشینید یا می ایستید یک آلارم 40 دقیقه ای برای نشستن یا برخواستن بگذارید. همچنین لباس های نخی و گشاد را انتخاب کنید و از پوشیدن مداوم لباس های تنگ خودداری کنید.
  6. اگر به دیابت، بیماری های عفونی یا جنسی مبتلا می باشید حتما با یک متخصص صحبت کنید و تحت نظر باشید. مصرف مکمل های غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی در این زمینه به شما بسیار کمک خواهد کرد.

شاید بخش گسترده ای از فعالیت ها وجود داشته باشد که بتوانید برای کنترل و جلوگیری از بیماری شقاق انجام دهید. اما این 6 روش ساده برای جلوگیری از عوامل بروز شقاق به شما کمک می کند که بخش عظیمی از این راه را بپیمایید و هیچ وقت دچار این بیماری نشوید.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *