شقاق مقعد

مراقبت های بعد از عمل شقاق

مراقبت های بعد از عمل شقاق

با مراقبت های بعد از عمل شقاق می توان عوارض این جراحی را کاهش داد. خونریزی جزئی شقاق در برخی بیماران پس از عمل تا دو هفته ادامه دار خواهد بود و پس از گذشت دو هفته برطرف میشود. همچنین ممکن است برخی افراد احتباس ادرار داشته باشند که پس از گذشت ۲۴ ساعت این مشکل نیز رفع خواهد شد. بیمار پس از جراحی شقاق بین یک تا دو روز بستری می شود و مدت استراحت بیمار در منزل ۳ الی ۵ روز می باشد. اما این موضوع در حالتی صدق می‌کند که جراحی انجام شده با تیغ باشد. در صورتی که نوع جراحی لیزری باشد زمان بستری و زمان استراحت بیمار در منزل کمتر خواهد بود و بیمار می تواند پس از گذشت زمان کمتری به فعالیت روزانه خود ادامه دهد. در این روش جراحی نیز احتمال عود کردن بیماری بسیار کمتر است.

مراقبت شب اول عمل شقاق

اگر روش عمل جراحی شقاق، لیزر باشد بیمار پس از انجام جراحی مرخص می شود و پس از یک روز استراحت در منزل می‌تواند پانسمان ها را جدا کرده و به راه رفتن و فعالیت خود ادامه دهد. یکی از مراقبت های شب اول عمل شقاق اجتناب از خوردن غذای سنگین است که باعث تحریک اجابت مزاج می شود. در صورتی که بیمار عمل راحت و سبکی را پشت سر گذاشته باشد می تواند خوردن غذاهای کامل مخصوصاً غذاهای پر فیبر را دو روز بعد از عمل شروع کند. در غیر این صورت توصیه می شود ۳ الی ۴ روز غذاهای سبک تر مصرف کند.

توصیه های مهم پس از عمل شقاق

از دیگر مراقبت های مهم بعد از عمل شقاق نشستن در لگن آب گرم و بتادین است که باید روزی سه بار انجام شود. تفاوتی ندارد که جراحی انجام داده اید یا لیزر شقاق، بیمار باید با انجام این عمل، محل جراحی را به آرامی باز و بسته کند تا عفونت و آبسه ایجاد نشود. همچنین باید هنگام ادرار از خیس شدن پانسمان اجتناب کند. بیمار پس از عمل جراحی می تواند از داروهای مسکن و در هنگام شب از داروهای خواب آور سبک برای کاهش درد استفاده کند. خونریزی بسیار جزئی هنگام اجابت مزاج در روزهای اول طبیعی است اما در صورتی که این خونریزی به مدت یک ماه ادامه دار باشد، و حجم خونریزی زیاد باشد می‌بایست روده بزرگ توسط کولونوسکوپی بررسی شده و علت خونریزی یافت شود. پس از گذشت چند ماه از عمل در صورتی که یبوست شدید همراه با چند قطره خون مشاهده شود می بایست سریعاً به پزشک مراجعه نمایید و با انجام چند نکته این مشکل را برطرف کنید.

از دیگر مراقبت های بعد از عمل جراحی رژیم غذایی برای این بیماران است که بسیار اهمیت دارد. پس از عمل جراحی شقاق داشتن یک برنامه غذایی سالم از عوارض احتمالی آن پیشگیری می کند. بعد از عمل شقاق احساس درد خفیف تا یک هفته طبیعی است. در واقع نباید به دلیل احساس درد از دفع مزاج جلوگیری کنید زیرا این عمل در نتیجه یبوست را شدیدتر خواهد کرد.

در این دوران سعی کنید مدفوع را نرم تر نگه دارید. مصرف برخی داروهای مسکن ممکن است شدت یبوست را زیادتر کند. مصرف غذاهای پر فیبر مانند میوه ها و سبزیجات و غلات کامل در این دوران توصیه می شود. مصرف میوه جات و سبزیجات با پوست برای بدن فیبر بیشتری را تامین می کند. بنابراین در این دوران رژیم غذایی خود را اصلاح و تنظیم نمایید.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *