هموروئید

عمل جراحی بواسیر یا هموروئید

عمل جراحی بواسیر یا هموروئید

عمل جراحی بواسیر یا هموروئید یزمانی انجام می شود که بیمار به درمان های دارویی جواب نداده باشد. به طور کلی اگر بواسیر پایدار باشد و دارای خونریزی باشد باید تحت عمل جراحی قرار گیرد. همچنین اگر بعد از استفاده دارو برای این بیماری همچنان مشکل شما به قوت خود باقیست و در اجابت مزاج مشکل دارید بهتر است این جراحی را انجام دهید.

عمل جراحی بواسیر یا هموروئید انواع مختلفی دارد و به روش های گوناگون انجام می گردد. به طور کلی دو نوع عمل جراحی باز و بسته برای این بیماری وجود دارد. عمل های جراحی با روش های گوناگون و با استفاده از لیزر، کوتر یا تیغ های جراحی انجام می گیرد. روش های جدید برای عمل بواسیر یا هموروئید اصولا موفقیت بیشتر و بازگشت کمتری دارند. انتخاب روش جراحی به تصمیم پزشک بستگی دارد.

انواع روش جراحی بواسیر

انواع عمل جراحی در درمان هموروئید پس از عمل جراحی بواسیر دو هفته زمان لازم است تا بهبودی به دست آید. روش پرولاپس (PPH) در جراحی با نام منگنه ای معروف است. در این روش از دستگاهی مانند منگنه برای قطع جریان خون هموروئید استفاده می شود. در این روش عوارض کمتری وجود دارد و بهبودی سریعتر انجام می شود.

روش دیگر در عمل جراحی بواسیر ترمیم رکتو مقعد می باشد. این روش با استفاده از یک حسگر داپلر مینیاتوری انجام می گیرد. حسگر درون مقعد قرار داده می شود و به این وسیله شریان های خون رسانی به هموروئید شناسایی می شوند. قطع این شریان ها به درمان مشکل کمک می کند و درد و خونریزی در عرض چند هفته متوقف می گردد.

یکی دیگر از روش هایی که در درمان بواسیر کاربرد دارد بستن یک نوار لاستیکی بر روی پایه هموروئید می باشد. این نوار که عرض بسیار کمی دارد باعث می شود جریان خون قطع شود و چند هفته بعد هموروئید کوچک شده و می افتد. اگر چند  بواسیر وجود داشته باشد لازم است هر چند هفته یک بار این عمل انجام گردد. این عمل ممکن است دردناک باشد اما امکان بازگشت آن بسیار کم است.

اسکلروتراپی بواسیر نیز روشی است که در آن پزشک مواد شیمیایی را از طریق سرنگ به بافت بواسیر تزریق می کند. این روش باعث قطع جریان خون بواسیر شده و آن را کوچک می کند. در این روش احتمال عفونت بسیار کم است اما اغلب پس از چند سال بیماری دوباره عود می کند.

عمل جراحی بواسیر انواع مختلفی دارد و به روش های گوناگون انجام می گردد. به طور کلی دو نوع عمل جراحی باز و بسته برای این بیماری وجود دارد. عمل های جراحی با روش های گوناگون و با استفاده از لیزر یا تیغ های جراحی انجام می گیرد. روش های جدید برای عمل جراحی بواسیر اصولا موفقیت بیشتر و بازگشت کمتری دارند. انتخاب روش جراحی به تصمیم پزشک بستگی دارد.

عمل جراحی بواسیر یا هموروئید با تیغ جراحی و کوتر

به طور کلی عمل جراحی بواسیر یا هموروئید شامل قطع نمودن خون رسانی و خارج نمودن آندودرم می باشد. این عمل جراحی را می توان با کمک بیهوشی عمومی و یا بی حس نمودن از طریق نخاع انجام داد. زخم هایی که از جراحی بواسیر با تیغ جراحی و کوتر باقی می ماند معمولا با بخیه های قابل جذب بسته می گردد.

بخیه های عمل بواسیر یا هموروئید

در اینجا روش برش و بخیه زدن بواسیر بعد از عمل جراحی را می بینید.

روش دیگری نیز وجود دارد که در آن زخم ها باز است تا زمانی که ترمیم گردد. این روش معمولا برای جراحی بواسیر با تیغ امکانپذیر نیست زیرا خونریزی بدون بخیه های بواسیر کنترل نمی شود.

متخصص جراحی باید دقت داشته باشد که مقدار زیادی از پوست اطراف مقعد بریده نشود. در یک جلسه جراحی با تیغ جراحی ممکن است پزشک بتواند حدود دو پاکه بواسیر را بردارد. در عمل های باز نیازی به بخیه زدن زخم وجود ندارد. این جراحی ها می تواند به کمک لیزر پرتوان انجام گیرد. مزیت جراحی با لیزر این است که قسمت سر عروق همزمان با بریده شدن ترمیم می گردد و خونریزی به خوبی کنترل می شود. لیزر هموروئید یا بواسیر این مزیت را دارد که جراحی با ظرافت انجام شود و بخش وسیعی از مقعد تحت جراحی قرار بگیرید.

هموروئیدکتومی در جراحی بواسیر چیست

اصطلاح هموروئیدکتومی به وضعیتی اطلاق می شود که پاکه بواسیر با یک روش تهاجمی بریده و خارج می شود. ممکن است بواسیر با مصرف دارو یا لیزر درمانی کوچک نشود. یا به قدری عارضه دار شده باشد که امکان درمان آن به روش های معمول وجود نداشته باشد. در این مواقع هموروئیدکتومی انجام می شود. این نوع جراحی بواسیر یک جراحی وسیع است که مراقبت ویژه بعد از عمل را می طلبد. بنابراین یک هفته مرخصی از کار و استراحت کامل در منزل بعد از این جراحی بواسیر ضروری است. این روش جراحی بواسیر خطرناک نیست و کاربردی و بدون بازگشت است.

بخیه های عمل بواسیر در این جراحی جذبی است و بیمار بسیار باید مراقب باشد که یبوست نگیرد و به زخم و بخیه ها فشار وارد نکند. زیرا ممکن است بخیه ها باز شود و زخم آلوده و عفونی شود. به همین دلیل مراقبت بعد از هموروئیدکتومی در جراحی بواسیر بسیار نیاز به مراقبت ویژه دارد.

مراقبت بعد از عمل جراحی بواسیر

اگر عمل جراحی بواسیر شما با لیزر پرتوان انجام شده باشد یک شب استراحت در منزل نیاز دارید. اما اگر این جراحی با ابزارهای دیگر مثل تیغ جراحی و کوتر انجام شده باشد به یک هفته استراحت در منزل نیاز دارید. در عمل جراحی بواسیر با روش هموروئیدکتومی و با تیغ و کوتر ممکن است بیمار بین 2 تا 6 هفته نیاز به استراحت و مراقبت ویژه داشته باشد.

مهمترین مراقبت های بعد از عمل جراحی بواسیر:

  1. نشستن در لگن آب ولرم،
  2. شستن ناحیه عمل با شامپو بچه و خشک کردن آن به آرامی
  3. تعویض روزانه و مرتب پانسمان
  4. کنترل یبوست و اسهال
  5. داشتن رژیم غذایی  پرفیبر و سالم

ممکن است بعد از عمل بواسیر خونریزی مشاهده کنید. اگر این خونریزی شدید بود به اورژانس مراجعه کنید اما اگر در حد چند قطره بود جای نگرانی نیست. خونریزی قطره قطره بعد از جراحی بواسیر تا دو ماه طبیعی است و با استفاده از لگن آب ولرم التیام و بهبود می یابد.

هزینه جراحی بواسیر به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی بهترین روش برای درمان بواسیر جراحی با کمک لیزر پرتوان می باشد که با استفاده از لیزر پرتوان دی اکسید کربن انجام می گیرد. کسانی که هر دو روش سنتی و با استفاده از لیزر را در جراحی بواسیر انجام داده اند جراحی با لیزر را بسیار راحت تر می دانند. هزینه عمل جراحی بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود. اگر بیمار در کنار بواسیر یا هموروئید مشکلات دیگری مانند شقاق و آبسه در مقعد خود داشته باشد هزینه عمل جراحی بالاتر می رود.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *