فیستول

لیزر فیستول مقعدی

لیزر فیستول مقعدی

لیزر فیستول مقعدی یک روش نسبتا جدید برای درمان بیماری فیستول می باشد. جراحی فیستول توسط متخصص جراحی عمومی  و لیزر انجام می شود. این پزشک باید تجربه و مهارت کافی در این زمینه داشته باشد. برای جلوگیری از عود فیستول مقعدی می توان از لیزر کم توان همزمان با لیزر پرتوان استفاده نمود. البته لیزر پر توان نیز در این بیماری برای جراحی فیستول مورد استفاده قرار می گیرد. فیستول های آنال یا مقعدی از شایع ترین نوع فیستول می باشند. درمان این بیماری معمولا با جراحی انجام می شود و درمان دارویی ندارد. امروزه استفاده از لیزر برای درمان مشکلات مقعدی بسیار مرسوم شده است.

برای انجام لیزر فیستول مقعدی می توان از بیهوشی عمومی و یا بی حسی از کمر استفاده نمود. معمولا عمل جراحی فیستول مقعدی بین 20 تا 40 دقیقه طول می کشد. فرآیند انجام لیزر فیستول مقعدی بدین صورت است که فیبر لیزری در محلی که فیستول وجود دارد تابیده می شود. این انرژی سبب می شود که مجرای فیستول بسته شده و به روی هم بچسبد. روش دیگری که در لیزر فیستول مقعدی استفاده می شود به کار گرفتن لیزر پرتوان است. در این روش دیواره ی فیستول با دقت و ظرافت بالا تخریب می گردد.

لیزر و جراحی فیستول مقعدی با فیبر لیزر

لیزر و جراحی فیستول مقعدی با فیبر لیزر

مزایای انجام لیزر برای درمان فیستول

انجام لیزر فیستول مقعدی دارای مزایایی می باشد. یکی از این مزایا سرعت بالای بهبودی و دوران نقاهت کوتاه است. در این روش دریچه ی مقعد یا همان اسفنکتر آسیب نمی بیند و بی اختیاری مدفوع بوجود نمی آید. برای درمان فیستول های پیچیده و سخت نیز می توان از لیزر فیستول مقعدی استفاده نمود. در بیمارانی که مشکلات دیگری نظیر فشار خون و یا بیماری های زمینه ای دیگر مانند بیماری قلبی دارند استفاده از این روش قابل انجام می باشد. بیمارانی که سن بالایی دارند نیز می توانند از لیزر برای درمان فیستول مقعدی استفاده نمایند.

از آنجایی که بافت های مقعد بسیار حساس هستند استفاده از روش های دیگر جراحی ممکن است باعث آسیب به آن ها شود. لیزر خونریزی بسیار کمتری نسبت به روش های دیگر جراحی فیستول دارد. علاوه بر آن در این روش بیمار درد کمتری را تحمل می کند. بعد از جراحی فیستول با لیزر بیمار می تواند کارها و فعالیت های روزانه خود را در کمترین زمان از سر بگیرد. احتمال عفونت در این روش جراحی بسیار پایین تر است.

عود بیماری در صورت استفاده از لیزر فیستول مقعدی

باید بدانید در همه ی روش های درمان فیستول ممکن است بازگشت و عود بیماری صورت گیرد. این اتفاق بیشتر به عامل بوجود آورنده ی فیستول مربوط است. در درمان فیستول ابتدا پزشک آبسه ای را که به دلیل بیماری در مقعد تشکیل شده است درناژ می نماید. در اینصورت منشا و مبدا بیماری از بین می رود. سپس مجرا و دیواره ی فیستول با تاباندن لیزر ترمیم و بسته می شود. در این حالت احتمال برگشت بیماری پس از جراحی با لیزر به حداقل می رسد. بر خلاف دیگر روش ها مثل کوتر که جراح با سوزاندن ناحیه خونریزی را بند می آورد و بیمار بعد از جراحی فیستول احساس سوزش شدید خواهد داشت.

بیماری های نشیمنگاه مثل بواسیر و شقاق منجر به بروز مجدد عوارض در این ناحیه و عود فیستول مقعدی می شود. بنابراین هرنوع بیماری در این ناحیه را جدی بگیرید.

درمان انواع فیستول با لیزر

باید بدانید که بعضی از انواع فیستول امکان درمان با لیزر را ندارند. تشخیص این موارد با پزشک جراح می باشد. ابتدا باید فیستول توسط پزشک به طور کامل مورد معاینه قرار گرفته و اطلاعات لازم درباره آن به بیمار داده شود. سپس روش های جراحی و ریسک های احتمالی آن مورد بررسی قرار می گیرد و بهترین روش برای درمان انتخاب می گردد. برای بررسی دقیق مسیرهای فیستول ابتدا ام آر آی تجویز می شود. دقت کنید که ام آر آی فیستول را در مرکزی انجام دهید که مسیرهای فیستول را کاملا مشخص نماید و صرفا بیمار بودن یا نبودن شما را اعلام نکند.

مراقبت های بعد از لیزر فیستول مقعدی

پس از لیزر فیستول مقعدی باید از زخم مراقبت شود. یکی از نکاتی که رعایت کردن آن ضروری است شستشوی زخم می باشد. این کار با سه روش انجام می گیرد. یکی از این روش ها استفاده از آب و شامپو بچه است. تمیز نگهداشتن ناحیه به بهبود سریعتر زخم کمک می کند. بعد از شستشو لازم است محل زخم با حوله یا دستمالی نرم و تمیز  خشک شود. روش دوم برای شست و شوی زخم استفاده از سرم شستوشو است. نمک موجود در سرم به عنوان یک ضد عفونی کننده برای بهبود زخم مورد استفاده قرار می گیرد.

نوع شست و شوی زخم به دستور پزشک جراح بستگی دارد. بهتر است بعد از لیزر فیستول مقعدی از نشستن بر روی لگن خودداری نمایید تا زخم به طور کامل بهبود یابد. استفاده از مواد غذایی دارای فیبر و مایعات در دوره نقاهت توصیه می شود تا از سخت شدن مدفوع جلوگیری نماید.

 

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *