فیستول

عمل جراحی فیستول مقعدی

عمل جراحی فیستول مقعدی

عمل جراحی فیستول مقعدی برای درمان اتصال غیر طبیعی بین بافت های مقعد کاربرد دارد. این اتصال به صورت مجرایی باریک از قسمت انتهایی راست روده به مقعد میرسد. زمانی که این بیماری به وجود می آید بین پوست ناحیه مقعد و بافتهای آن کانالی غیر طبیعی ایجاد می گردد. این بیماری معمولا پس از آبسه در قسمت مقعد همراه با ترشح عفونت ظاهر می شود.

عمل جراحی فیستول مقعدی عملی ضروری به حساب می آید زیرا این بیماری خود به خود بهبود پیدا نمی کند. روش عمل جراحی به وضعیت بیمار و تصمیم جراح بستگی دارد. پزشک نسبت به موقعیت فیستول و نوع آن که ممکن است در یک کانال یا در جهات مختلف باشد روش عمل را تعیین می کند. برای انتخاب بهترین روش جراحی بهتر است قبل از انجام عمل جراحی یک ام آر آی فیستول تجویز شود که در آن کلیه مسیرهای فیستول کاملا مشخص باشد.

امروزه عمل جراحی فیستول مقعدی یک عمل ساده است و پس از آن نیاز به بستری شدن در مراکز درمانی وجود ندارد. این عمل باید تحت بیهوشی عمومی یا خواب عمیق و یا بی حسی اسپاینال انجام گردد. هدف از این عمل التیام فیستول و پیشگیری از آسیب رسیدن به اسفنکتر مقعد می باشد. باید بدانید که آسیب به این عضلات می تواند منجر به بی اختیاری روده گردد.

عمل جراحی با روش فیستولوتومی

فیستولوتومی روشی است که با لیزر یا تیغ یا کوتر جدار فیستول تخریب و تخلیه می شود.

جراحی فیستولوتومی و موارد انجام آن

یکی از رایج ترین انواع عمل جراحی فیستول مقعدی با نام فیستولوتومی شناخته می شود. این نوع جراحی شامل بریدن طول فیستول مقعدی برای باز نمودن آن است. عمل فیستولوتومی کاربردی ترین و موثر ترین درمان برای فیستول مقعدی به حساب می آید. این جراحی بیشتر برای فیستول هایی پیشنهاد می شود که از عضلات مقعد عبور ننمایند. اگر در طول عمل، جراح مجبور شود که بخشی از عضله اسفنکتر را قطع نماید تلاش می کند که مشکل بی اختیاری مقعد برای بیمار رخ ندهد. در صورتی که ریسک عمل بالا باشد باید روش دیگری برای جراحی انتخاب شود.

ممکن است عمل جراحی فیستول مقعدی با روش فیستولوتومی با لیزر پرتوان، تیغ جراحی و یا کوتر انجام شود. در میان این سه وسیله جراحی  لیزر پرتوان دی اکسید کربن پیشرفته ترین و بهترین وسیله جراحی می باشد. زیرا به بافت سالم اطراف فیستول صدمه نمی زند و بدون خونریزی انجام می شود.

تکنیک ستون در جراحی فیستول مقعدی

اگر فیستول قسمت بزرگی از عضله مقعد را درگیر کرده باشد و از آن عبور نماید جراح ممکن است استفاده از ستون را توصیه کند. ستون تکه ای از نخ جراحی است که به مدت زمان چند هفته در بخش درگیر فیستول باقی می ماند تا آن را باز نگه دارد. این موضوع باعث خالی شدن فیستول شده اما به منظور درمان آن باید از ستون های محکم تر برای برش فیستول استفاده نمود. ممکن است در این موارد از روش های ترکیبی جراحی برای کمک به بیمار استفاده گردد.

ستون گذاری در عمل جراحی فیستول مقعدی

ستون گذاری در عمل جراحی فیستول مقعدی

روش فلپ پیشرفته در درمان فیستول

در صورتی که فیستول از ماهیچه های اسفنکتر در مقعد عبور کند و عمل جراحی فیستول مقعدی با روش  فیستولوتومی منجر به خطر بی اختیاری مقعد گردد از روش فلپ پیشرفته برای درمان استفاده می شود. این روش شامل خراش دادن و بریدن فیستول و پوشاندن سوراخ روده با یک فلپ بافتی می باشد. این فلپ از داخل راست روده گرفته می شود. شاید میزان موفقیت در این روش کمتر از فیستولوتومی باشد اما مزیت آن این است که از برش عضلات اسفنکتر و آسیب به آن ها پیشگیری می کند.

 روش LIFT  در جراحی فیستول مقعدی

روش LIFT  یا همان بستن لوله فیستول بین اسفنکتر یک روش درمانی برای فیستول هایی است که از عضله اسفنکتر مقعد عبور می نمایند. در این حالت جراحی فیستولوتومی خطرات زیادی را به دنبال دارد. در طول درمان با این روش برشی در پوست بالای فیستول ایجاد شده و اسفنکترهای مقعد از یکدیگر جدا می شوند. این روش درمانی تا کنون نتایج خوبی داشته است اما به دلیل جدید بودن لازم است تحقیقات بیشتری برای بررسی میزان عملکرد آن در بلند مدت انجام گیرد.

ابلیشن آندوسکوپی و لیزر فیستول چیست؟

ابلیشن آندوسکوپی لوله ای بلند و نازک به همراه یک دوربین کوچک است که به قسمت فیستول وارد می شود. پس از آن یک الکترود از داخل لوله آندوسکوپ عبور داده می شود و برای بستن فیستول مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش نگرانی خاصی بابت ایمن بودن وجود ندارد.

روش دیگر در درمان فیستول استفاده از لیزر با تابش شعاعی می باشد. این نوع درمان شامل پرتو لیزر کم توان برای بستن فیستول است. در روش لیزر فیستول مقعدی نیز ایمنی کامل وجود دارد و نگرانی زیادی بابت از کار افتادن عضلات اسفنکتر وجود ندارد.

درمان غیر جراحی فیستول

تنها گزینه غیر جراحی در درمان فیستول مقعدی استفاده از چسب فیبرین می باشد. این نوع درمان شامل تزریق چسب به فیستول توسط جراح می باشد. این روش در حالت بیهوشی عمومی انجام می گیرد. این چسب به بهبودی فیستول و بسته شدن آن کمک می کند. این روش برای فیستول های ساده که می توان در آن ها از جراحی فیستولوتومی استفاده کرد موثر نمی باشد. زیرا نتایج آن در طولانی مدت رضایت بخش نیست. اما در مواردی که فیستول از عضلات مقعد عبور می کند مناسب است زیرا احتیاج به برش ندارد.

گزینه دیگر برای درمان فیستول مقعدی قرار دادن پلاگین بیو پروتز می باشد. این پلاگ به شکل مخروط می باشد و از بافت حیوانی ساخته شده است. از این پلاگ برای درمان و مسدود کردن فیستول استفاده می شود و هیچ نوع نگرانی در مورد ایمنی آن وجود ندارد.

خطرات احتمالی در جراحی فیستول مقعدی

مانند هر درمان دیگری عمل جراحی فیستول مقعدی نیز ممکن است با خطراتی همراه باشد. یکی از این مشکلات عفونت است که در صورت بروز با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک برطرف می شود. موارد شدید عفونت ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد. گاهی اوقات فیستول بعد از جراحی دوباره عود می کند. در بیشتر درمان های فیستول ممکن است بی اختیاری مقعد به وجود آید که پزشک تمام تلاشش را برای عدو بروز این مشکل انجام می دهد. همه ی این خطرات به محل قرار گیری فیستول و روش جراحی بستگی دارد.

در نظر داشته باشید که اگر فیستول مقعدی درمان و جراحی نشود مشکلات و خطرات بیشتری شامل حال بیمار می شود. از جمله عوارض عمل نکردن فیستول مقعدی شامل:

  1. انتشار عفونت به دیگر نقاط بدن و حتی وارد شدن عفونت به خون
  2. ازدیاد ترشحات چرکی از مقعد
  3. بروز بی اختیاری مقعد و بی اختیاری در دفع گاز و مدفوع
  4. پیشرفته و عمیق شدن مسیرهای فیستول
Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *