آبسه مقعدی

لیزر آبسه مقعدی چگونه انجام می شود؟

لیزر آبسه مقعدی چگونه انجام می شود؟

تخلیه آبسه و برداشتن بافت آلوده با جراحی روش کلاسیک درمان آبسه های مقعدی است که عوارض خاص خود را دارد. در سال های اخیر لیزر آبسه مقعدی به تکنیک های رایج برای درمان آبسه مقعدی اضافه شده است که نسبت به جراحی که یک روش کاملا تهاجمی است روشی ایمن و کم تهاجمی تر در نظر گرفته می شود. استفاده از پرتوهای لیزری نسبت به جراحی کلاسیک دارای چندین مزیت مهم است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

آبسه مقعدی و ضرورت درمان آن

در اطراف مقعد حدود 10 غده وجود دارد که با ترشح مواد مخاطی به دفع راحت تر مدفوع کمک می کنند. در صورت بسته شدن دهانه غدد (با باکتری، مواد دفعی و …) مواد در داخل غده تجمع پیدا می کند و آبسه مقعدی شکل می گیرد. آبسه های مقعدی غالبا با عفونی شدن به یک ضایعه دردناک و آزاردهنده تبدیل می شوند.

عفونت ایجاد شده قابل سرایت است و می تواند از یک غده به غده دیگر منتقل شود. به علاوه با پیشرفت به عمق بافت، آبسه های مقعدی منجر به ایجاد فیستول مقعدی می شوند که یک وضعیت خطرناک محسوب می گردد. بنابراین آبسه های مقعدی نیاز به درمان پزشکی فوری دارند.

مزیت های لیزر آبسه مقعدی

استفاده از لیزر آبسه مقعدی دارای چندین مزیت قابل توجه نسبت به عمل جراحی آبسه کلاسیک است از جمله:

  • لیزر درمانی، درمانی کم تهاجمی در نظر گرفته می شود در نتیجه عوارض کمتری دارد.
  • زمان بهبودی آبسه مقعدی با لیزر درمانی سریع تر می باشد.
  • احتمال آسیب دیدن بافت های سالم اطراف مقعد بسیار کمتر از جراحی است.
  • بیمار غالبا زودتر به فعالیت های عادی خود بر می گردد.
  • زمان انجام آن نسبتا کوتاه تر است. (میانگین 15 دقیقه)
  • احتمال عود و عفونت کمتر
  • بروز درد ضعیف تر نسبت به جراحی

گزینه های موجود برای لیزر آبسه مقعدی

در حال حاضر انواع مختلفی از فناوری های لیزری برای بکارگیری در درمان آبسه مقعدی با لیزر وجود دارد که از رایج ترین آنها می توان به لیزر گارنت آلومینیوم ایتریوم دوپ شده با نئودیمیم (Nd:YAG)، لیزر دایود و لیزر دی اکسید کربن (CO2) اشاره نمود.

اندازه آبسه، محل دقیق آبسه و فاکتورهای مرتبط با وضعیت سلامتی بیمار در انتخاب نوع فناوری لیزری برای لیزر آبسه مقعدی موثر هستند.

عوارض لیزر آبسه مقعدی

به طور کلی لیزر آبسه مقعدی یک روش درمانی ایمن و کم خطر در نظر گرفته می شود. این روش در صورت مهارت و تجربه پزشک از دقت بسیار بالایی برخوردار است. با این وجود مانند سایر روش های درمانی در برخی موارد می تواند عوارضی چون خونریزی، عفونت و آسیب به بافت سالم را در پی داشته باشد. اما به طور کلی عوارضی که در لیزر درمانی مشاهده می شوند بسیار کمتر از جراحی است.

روند درمان با لیزر

به طور کلی در طی عمل لیزر آبسه مقعدی از لیزر در دو مرحله استفاده می شود. ابتدا برای باز کردن آبسه به کار میرود که با تخلیه کامل مواد درون آبسه دنبال می شود. این مواد شامل سلول های مرده، باکتری ها و سایر مواد عفونی است. بعد از تخلیه آبسه یکبار دیگر از لیزر برای برداشتن بافت آلوده با دقت بالا استفاده می گردد. این درمان نیاز به بیهوشی عمومی ندارد و از بی حسی موضعی و بی حسی منطقه ای برای انجام آن استفاده می شود.

به منظور جلوگیری از عفونت مجدد و درد احتمالی، پزشک معالج غالبا اقدام به تجویز آنتی بیوتیک (مخصوصا برای بیماران داری سیستم ایمنی ضعیف) و مسکن می کند.

پیشگیری

رعایت مواردی چون بهداشت مقعد، درمان به موقع بیماری های عفونی ناحیه مقعد و روابط جنسی سالم می تواند تا حد زیادی از احتمال بروز آبسه مقعدی کم نماید. وجود برخی از بیماری های دستگاه گوارش مانند شقاق (ایجاد عفونت)، هموروئید،  بیماری التهابی لگن و التهاب روده زمینه ایجاد آبسه های مقعدی را فراهم می کنند بنابراین باید به موقع درمان شوند.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *