کیست مویی

نحوه عمل جراحی کیست مویی

عمل جراحی کیست مویی

کیست مویی با توجه به شرایطی که بر بیمار تحمیل می کند (مانند درد و خطر عفونت جدی) نیاز به درمان پزشکی تخصصی دارد. عمل جراحی کیست مویی برای تمام انواع این بیماری به خصوص کیست های مویی مزمن و برگشتی ضروری است.

شکل ظاهری کیست مویی شبیه به یک جوش بزرگ است که در آن مو، سلول های پوستی مرده، چربی و اغلب عفونت وجود دارد. این کیست مستعد عفونی شدن و فیستوله شدن است و غالبا خود به خود از بین نمی رود. در این مطلب به جراحی کیست مویی و نتایج آن خواهیم پرداخت.

هدف عمل جراحی کیست مویی

عمل جراحی کیست مویی به منظور تخلیه کامل محتویات کیست توسط متخصص جراحی عمومی صورت می گیرد. این جراحی به روش باز (باز گذاشتن محل زخم) یا روش بسته (بستن محل زخم با بخیه) انجام می شود.

به غیر از چربی، مواد چرکی و سلول های مرده در داخل کیست، تار و فولیکول مو نیز وجود دارد که باید به درستی و کامل خارج شود.

در حال حاضر چندین تکنیک جراحی مختلف برای درمان کیست مویی وجود دارد که با توجه به وضعیت کیست و محل ایجاد آن مورد استفاده قرار می گیرند.

تخلیه کیست با برش ساده

این روش غالبا جهت درمان کیست های غیر مزمن به کار گرفته می شود که علائم آن برای اولین بار در بیمار ظاهر شده اند. نیاز به بیهوشی یا بی حسی گسترده ندارد و فقط از بی حسی موضعی استفاده می گردد.

بعد از تخلیه محتویات کیست، از گاز استریل برای پوشاندن زخم استفاده می شود که مرتبا تا خوب شدن کامل زخم باید تعویض گردد. مدت زمان بهبودی کامل زخم در این روش حدود 4 هفته است.

کیسه سازی (Marsupialization)

جراحی کیست مویی با تکنیک کیسه سازی تا حدودی شبیه به روش قبل است. در این روش نیز از بی حسی موضعی استفاده می گردد. اما بعد از تخلیه کامل کیست، پزشک معالج دهانه ایجاد شده را با بخیه می بندد و فقط یک منفذ متصل به درن برای خروج  مایعات باز می گذارد. مدت زمان بهبودی کامل در تکنیک کیسه سازی تقریبا 6 هفته است.

عمل جراحی کیست مویی با تکنیک بستن کامل زخم

در این روش پس از عمل جراحی کیست مویی و تخلیه کامل محتویات کیست، زخم به طور کامل بسته می شود. مزیت این روش این است که برخلاف تکنیک زخم باز نیاز به تعویض مداوم گاز استریل و مراقبت ندارد. اما احتمال بازگشت کیست مویی در این روش بالاتر از سایر تکنیک های جراحی کیست مویی است.

سیستکتومی پیلونیدال

انجام جراحی سیستکتومی پیلونیدال نسبت به سایر عمل های جراحی کیست مویی پیچیده تر است. این جراحی حدودا 45 دقیقه طول می کشد و نیاز به بی هوشی یا بی حسی گسترده دارد.

در این روش پوست اطراف کیست به همراه لایه های زیرین و فولیکول های مو به طور کامل برداشته می شوند. در برخی از موارد یک لوله موقت بعد از عمل در محل زخم ایجاد شده قرار داده می شود تا مایعات بتوانند به راحتی خارج شوند. درصد موفقیت این روش نسبت به سایر روش های جراحی کیست مویی پایین کمر بیشتر است.

عوارض عمل جراحی کیست مویی

شایعترین عوارضی که بعد از عمل جراحی کیست موی می توانند در فرد ظاهر شوند شامل موارد زیر می گردند:

  • اختلال در ترمیم زخم (در صورت بروز عفونت یا مبتلا بودن به سایر بیماری های پوستی روند بهبودی زخم با مشکل مواجه می گردد).
  • احتمال ایجاد اسکار (غالبا با گذشت زمان جای زخم محو می شود ولی در برخی موارد رد آن می ماند).
  • خونریزی بیش از حد
  • بروز درد (با مسکن های OTC قابل کنترل است).
  • سروما (تجمع مایع).
  • هماتوم (تجمع خون در یک ناحیه)

کاهش عوارض جراحی کیست مویی با لیزر

برای کاهش عوارض جراحی کیست مویی می توان از انواع لیزر سود برد. یکی از بهترین ابزارهای جراحی برای کیست مویی پایین کمر استفاده از لیزر پرتوان دی اکسید کربن است. این نوع لیزر بسیار ظریف است و برش کیست مویی را با کمترین آسیب و همزمان با ترمیم عروق و اعصاب ناحیه انجام می دهد.

استفاده از لیزر کم توان بلافاصله بعد از برش جراحی نیز می تواند به ترمیم سریعتر محل زخم کمک کند.

یکی از رایج ترین و بهترین روش های نوین جراحی کیست مویی همین روش لیزر کیست مویی به روش بسته است. در این روش محتویات و جدار کیست کامل تخلیه می شود و با روش پلاستیک زخم بسته می شود. این روش بستن زخم مثل جراحی فلپ کیست مویی اسکار و جای بخیه بزرگ و بدنما ندارد.

جمع بندی

عمل جراحی کیست مویی درصد موفقیت خوبی دارد با این وجود همواره احتمال بازگشت کیست مویی وجود دارد. رعایت برخی نکات بعد از عمل می تواند این احتمال بازگشت را به حداقل برساند مانند لیزر کردن موهای ناحیه کیست و رعایت سبک زندگی سالم.

روشی که می توان به جای عمل جراحی کیست مویی به کار برد درمان کیست مویی با لیزر است که عارضه بسیار کمتری نسبت به جراحی با تیغ و کوتر دارد. همچنین درصد موفقیت آن بالا است.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *