کیست مویی

لیزر کیست مویی چگونه انجام می شود؟

لیزر کیست مویی چگونه انجام می شود

لیزر کیست مویی یکی از روش های درمانی نوین است که در سال های اخیر به خصوص برای درمان کیست مویی پایین کمر به کار گرفته می شود. به دلیل درصد موفقیت بسیار بالا و همچنین عوارض خیلی کم استفاده از لیزر کیست مویی به جای جراحی رو به گسترش است. ما در این مطلب به نحوه حذف کیست مویی با لیزر و مزایای این روش می پردازیم.

دلیل استفاده از لیزر کیست مویی

برداشتن از طریق جراحی و لیزر کیست مویی هر دو از روش های موفق برای درمان کیست مویی هستند. با این وجود لیزر درمانی مزیت های قابل توجهی بر جراحی کیست مویی دارد از جمله:

  • دوره نقاهت بسیار کوتاه (حداکثر یک تا دو روز، دوره درمان در جراحی به 6 هفته هم می رسد).
  • نداشتن خونریزی یا خونریزی بسیار کم
  • کاهش خطر عفونت (در بیشتر موارد خطر بروز عفونت را به صفر می رساند).
  • نداشتن درد یا درد بسیار کم
  • درصد رضایت بسیار بالا به دلیل نداشتن پانسمان فشاری
  • ایجاد نکردن اسکار
  • نیازهای مراقبتی بعد از عمل کمتر

نحوه انجام لیزر کیست مویی

لیزر کیست مویی یا فرسایش سلولی با لیزر بعد از تخلیه کیست صورت می گیرد. در واقع ابتدا با استفاده از یک برش محتویات کیست تا حد ممکن خارج شده و موی داخل آن برداشته می شود. سپس از فیبر لیزر برای از بین بردن فولیکول ها و ریشه مو موجود در کیست مویی استفاده می شود. از بین بردن فولیکول ها با لیزر احتمال بازگشت و عود مجدد کیست مویی را بسیار کاهش می دهد.

در ادامه از لیزر برای بستن دهانه کیست تخلیه شده استفاده می گردد که نوعی ترمیم سریع زخم را ارائه می دهد به طوری که در پایان برخلاف جراحی صرف، زخمی برای پانسمان کردن و مراقبت باقی نمی ماند.

مدت زمان لازم برای انجام لیزر درمانی کیست مویی بین 30 تا 45 دقیقه است. برای راحتی بیمار معمولا از بی حسی نخاعی استفاده می شود. بعد از 12 ساعت بیمار می تواند از بیمارستان یا کلینیک تخصصی جراحی مرخص شود. با این وجود تحت شرایط خاص ممکن است نیاز به بستری دو تا سه روزه باشد.

بعد از مرخصی از بیمارستان تا دو هفته بیمار نباید ورزش های شدید و فعالیت های جسمی سخت انجام دهد. در این مدت انجام برخی اقدامات برای بهبودی کامل ضروری است مانند: هیدراته نگه داشتن بدن، دوری از سیگار و الکل، ننشستن طولانی مدت در سرویس بهداشتی و زور نزدن هنگام دفع مدفوع.

موارد کاربرد لیزر

از لیزر کیست مویی می توان هم برای درمان کیست مویی اولیه و هم کیست مویی پایین کمر پیشرفته و عود کننده استفاده نمود. هر چند که اتیولوژی تشکیل کیست مویی هنوز در دست بررسی است و صد در صد کشف نشده است، ولی موهای به دام افتاده در پوست در تشکیل و بازگشت این کیست ها نقش اساسی دارند.

فرسایش لیزری در از بین بردن ریشه مو بسیار کارا عمل کرده است. بنابراین توصیه می شود در درمان کیست مویی عود کننده از فرسایش لیزری استفاده شود.

میزان موفقیت لیزر

شواهد علمی نشان دهنده درصد موفقیت بسیار بالای لیزر کیست مویی هستند. برخی مطالعات میزان بهبودی را 100 درصد و میزان عود کیست مویی را بعد از انجام فرسایش لیزری تنها 2 درصد اعلام نموده اند. از بین رفتن بافت های آلوده و باکتری های موجود در کیست مویی با لیزر و همچنین باقی نگذاشتن زخم باز به میزان بالای موفقیت این روش کمک کرده است.

البته دقت پزشک معالج به همراه بررسی کیست مویی با MRI یا التراسونیک قبل از عمل جهت شناسی میزان درگیری سینوس ها و بالا بردن دقت کار نیز در درصد موفقیت این روش تاثیر گذار است.

سخن پایانی

امروزه لیزر کیست مویی به عنوان یک روش بسیار موثر در درمان کیست مویی پذیرفته شده است. این روش عوارض کمتری نسبت به عمل جراحی کیست مویی دارد و دوره نقاهت آن فقط یک تا دو روز است. با این وجود میزان تخصص و تجربه پزشک معالج به همراه برخی فاکتورهای مربوط به بیمار (مانند درصد BMI بدن و سبک زندگی سالم) در درصد موفقیت این روش موثر هستند.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *