کیست مویی

روش پانسمان بعد از عمل کیست مویی

روش پانسمان بعد از عمل کیست مویی

روش پانسمان بعد از عمل کیست مویی، در نحوه بهبودی و مدت زمان آن نقش مهمی دارد. عموما جراحی کیست مویی به دو صورت روش باز و روش بسته انجام می گیرد. در روش بسته نیاز به پانسمان زخم نیست و مراقبت از جای زخم موجب بهبود آن در طول زمان می گردد. در جراحی باز نیاز است جای زخم پانسمان شود. پانسمان کیست مویی پس از جراحی دارای قواعد و نکته هایی است که اگر رعایت نگردد ممکن است موجب عفونت و طولانی شدن روند بهبود زخم گردد. در ادامه به بررسی انواع پانسمان در جراحی کیست مویی می پردازیم.

انواع روش پانسمان بعد از عمل کیست مویی

برای پانسمان کیست مویی پس از جراحی و تخلیه زخم، محل آن ضدعفونی شده و توسط پزشک پانسمان می گردد. این کار معمولا با توجه به نوع روش جراحی صورت می گیرد. اگر جراحی به صورت بسته باشد، پزشک از یک درن برای خروج خونابه و چرک در جای زخم استفاده می کند. درن وسیله ای است که برای خارج کردن چرک و خونابه از محل زخم و یا نواحی مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرد و اساس کار آن بر پایه مکش می باشد. در این روش پانسمان بعد از عمل کیست مویی پایین کمر، تا سه روز نباید به پانسمان دست زد و یا آن را تعویض کرد. بعد از گذشت این زمان، با مراجعه به پزشک یا در منزل، پانسمان تعویض می گردد.

روش پانسمان بعد از عمل کیست مویی، اگر به روش باز باشد، کمی متفاوت است. این پانسمان معمولا یک روز بعد از جراحی باید تعویض گردد. در این حالت فرد به کمک اشخاص دیگر نیاز دارد. در این روش، چون زخم باز است، دوره درمان طولانی تر بوده و نیاز است به مدت چند ماه پانسمان زخم تعویض گردد تا از عفونت و بروز هرگونه آسیب دیگر جلوگیری شود.

روش پانسمان بعد از عمل کیست مویی در این روش به ترتیب زیر است : برای راحتی شخص، ممکن است قبل از تعویض پانسمان، از داروهای مسکن استفاده شود. برای تعویض پانسمان نیاز است که محل آن خیس گردد و شستشو داده شود. پانسمان بیرونی زخم را باید با دوش گرفتن از زخم جدا کنید و اجازه دهید بقیه پانسمان که در زخم قرار دارد با آب خیس شود و سپس آن را بیرون بکشید. این کار ممکن است کمی درد داشته باشد. هنگامی که پانسمان برداشته می شود، ممکن است مقدار کمی خونریزی ایجاد شود که طبیعی است. پس از شستن محل زخم و جدا کردن پانسمان قدیمی، یک پارچه شستشوی نازک و تمیز یا گاز پنبه ای ساده 4×4 را دور انگشت خود بپیچید و سطح داخلی زخم را به آرامی، اما به طور کامل تمیز کنید. هرگونه پوشش و بافت سطحی را بردارید تا بافت صورتی تمیز و سالم ظاهر شود.

سپس محل زخم را با یک گاز پنبه ای استریل مرطوب بپوشانید طوری که تمام سطوح داخلی زخم را در برگیرد. توجه کنید که پانسمان باید کمی مرطوب باشد. سپس با یک پانسمان بیرونی خشک، محل زخم را بپوشانید و با نوار چسب یا باند کشی محکم کنید.

Back to list

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *